زندگینامه و وصیتنامه شهدای مدافع حرم

ارزشمندتر از ششصدهزار سکه طلا - مجلس چهارم


«یا على: إِذا رأیْت النّاس یشْتغِلُون 

بالفضائِل فاشْتغل أنْت بِاالفرائض»

دین بدون نماز فایده نداره!


یکی بهم گفت: تو یه مهمونی ،بحث از نماز شده بود .یکی از اقوام ما می گفت:


که چرا نماز بخونیم ،مسلمونی به این نیست که نماز بخونی ، آدم باید دلش پاک


باشه و ... بعد کلی دلیلهای آبکی و شلکی برای تبرءه ی خودش آورد که همین


 نماز خونا از همه بدترن ، نماز حق اللهه خدا خودش می بخشه تو نماز نخون ولی


 مال مردمو نخور من یکیو می شناسم نماز شب می خونه ،نماز اول وقتش ترک

 

نمی شه پیشونیش پینه ی سه سانتی بسته ولی بچش مال فلانیو خورده ،خودش... .


من به شخصیت این جور آدما کاری ندارم چون حال و روزشون از حرفایی


که می زنن مشخصه و اگر بخوایم خوشبینانه در موردشون قضاوت کنیم اینه که


حال عبادت ندارن و می خوان این ضعفشونو با هزینه کردن دیگران جبران کنند.


حالا باید ببینیم یه نفر به فرض محال اگر اهل همه ی عبادات باشه ولی نماز


نخونه حکمش از نظر دین چیه؟


روایت :


قال رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مَثَلُ الصَّلاةِ مَثَلُ عَمودِ الفُسطاطِ ؛ إذا ثَبَتَ


 العَمودُ نَفَعَتِ الأطنابُ و الأوتادُ و الغِشاءُ، و إذا انکَسَرَ العَمودُ لم یَنفَعْ طُنُبٌ و لا وَتِدٌ


 و لا غِشاءٌ .


پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: مَثَل نماز، مَثَل ستون خیمه است ؛


اگر ستون محکم باشد، طنابها و میخها و چادر کارآیى دارند ، امّا اگر ستون بشکند،


 نه طنابى به کار مى آید و نه میخى و نه چادرى . (1)


در حدیث دیگری می فرمایند: الصَّلاةُ عِمادُ الدِّینِ : نماز ، ستون دین است . (2)


معنی ای که می شه از ظاهر این دو روایت برداشت کنیم اینه که دین بدون


 نماز هیچ فایده ای نداره و اگر انسان همه جور عبادت انجام بده اما نماز نخونه


 اون عبادتها هیچ فایده ای به حالش ندارن،چون خیمه بدون ستون که بنا نمی شه!


مثلا فرض بگیریم یه نفر اهل انفاق باشه ولی نماز نخونه،کربلا بره ولی


نماز نخونه خیر مدرسه ساز باشه ولی نماز نخونه روزه بگیره ولی نماز


نخونه ،این آدم چون نماز نخونده بقیه ی اعمالش هم فایده ای براش نداره !


داستان کوتاه :


در سالهایی که مسلمانان به پیروزیهای چشمگیری نائل شده بودند بزرگان


 قبیله های عرب یکی پس از دیگری به مدینه می آمدند. چند نفر از سران


بنی ثقیف، که در طائف سکونت داشتند، از طرف مردم به مدینه آمده و


خدمت رسول الله مشرف شدند، و عرض کردند که، ما مسلمان می شویم،


ولی به چند شرط: 


یکی اینکه: بت لات در بین ما باقی بماند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قبول نفرمود. 


و دیگر اینکه: بتها را با دست خود نشکنند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود


اشکالی ندارد ما کسانی می فرستیم که تمامی بتها را بشکنند. 

سوم اینکه از نماز خواندن ما را معاف بدار. حضرت فرمود: 

اما الصلاة فلا خیر فی دین لا صلاة فیه 

دینی که در او نماز نباشد، فایده و خیری ندارد، و خیری در آن نیست مسلمانی


 که در طول شبانه روز در برابر خدای خود سر تعظیم فرود نیاورد و به یاد خدای


 خویش نباشد مسلمان درستی نیست.(3)


ان شاءالله ادامه دارد...

-----------------------------------

1-الکافی : 3/9/266 .

2-کنز العمّال : 18889 .

3-داستانها و حکایتهای نماز ،رحیم کارگر محمدیاری به نقل از فروغ ابدیت جلد دوم صفحه 414

و داستانهای علوی جلد 1 صفحه 169 و تاریخ طبری جلد سوم صفحه 99.



اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

بازنشر از وبلاگ : http://anwar.blog.ir
۹۵/۰۲/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
خادم الشهدا

نظرات (۲)

معصومه صادقی
اون قسمتایی که سیاه نوشتین رو اصلا نتونستم بخونم
سیّد محمّد جعاوله
عالییییییییییییی بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی